Dziś:

Tesla przygotowuje się do wyścigu o rynek systemów magazynowania energii

Autor Paweł

Tesla Motors, producent pojazdów elektrycznych, rzucił wyzwanie światowemu rynkowi motoryzacyjnemu. Dziś firma technologiczna patrzy z wyraźnym zainteresowaniem na rynek magazynów energii, w którym chce zburzyć dotychczasowy model biznesowy ustalony przez sieci operatorów sieci elektroenergetycznych.

Tesla, której wartość rynkowa przekracza połowę wartości koncernu General Motors, pomimo zaledwie ułamka sprzedaży, twierdzi, że jej kolejną ekspansją to będzie rynek magazynów energii elektrycznej. W związku z tym, w ciągu kilku miesięcy uruchomi produkcję magazynów energii opartych na bateriach litowo-jonowych.

Dyrektor technologiczny, JB Straubel potwierdził, że plany projektowe są już na ukończeniu i że produkcja rozpocznie się za pół roku.

„Już niedługo zaprezentujemy naszym klientom domową baterię Tesla, którą będzie można zainstalować w budynku mieszkalnym lub przedsiębiorstwie”, powiedział Straubel.

„Giga-fabryka” firmy Tesla, budowana w Nevadzie za 5 miliardów USD przy współudziale firmy Panasonic ma być największym zakładem produkującym baterie dla pojazdów elektrycznych. Należy się spodziewać, że będzie miała ona też dramatyczny wpływ na rynek magazynów energetycznych i według niektórych analityków, obniży koszty baterii o dwie trzecie.

Przedstawiciel firmy Tesla potwierdził, że przedsiębiorstwo planuje wejść na konsumencki rynek magazynów energii z własnym produktem. Tesla już zbadała ten rynek przy współpracy z firmą Solar City, w której zasiada Elon Musk, założyciel Tesli.

Połączenie dachowej instalacji PV z systemem magazynowania zrewolucjonizuje światowy rynek energetyczny. Baterie z pojazdów elektrycznych mogą mieć zastosowanie w domostwach i nawet są w stanie oddawać energię do sieci, to nie są one tak wydajne pod tym kątem jak specjalnie przeznaczone do tego celu systemy magazynowania energii elektrycznej.

Morgan Stanley powiedział rok temu, że systemy magazynowania Tesli mogą być „uciążliwe” dla rynków USA, Europy  i innych, poprzez zachęcanie konsumentów do odcinania się od sieci, gdyby koszt magazynu spadł poniżej 100 USD/kWh.

Analitycy finansowi, między innymi z UBS, Deutche Bank i Citigroup wysnuli podobne wnioski, sugerujące, że połączenie energetyki słonecznej z magazynem energii będzie tańsze niż prąd z sieci w ciągu najbliższych lat w wielu krajach świata, łącznie z USA i Australią. Citigroup przewiduje, że nadejście magazynów energii przyspieszy odejście od paliw kopalnych, a szczególnie od zcentralizowanych elektrowni węglowych.

Ruch Tesli bezpośrednio w kierunku prosumenckiego rynku magazynów energii może przyspieszyć to uderzenie w tradycyjną energetykę. Już teraz, operatorzy elektroenergetyczni zaczynają przekształcać swoje modele biznesowe by wpasować się w nowy rynek rozproszonej lub lokalnej generacji energii, opozycyjny względem modelu zcentralizowanego, który przetrwał w niezmienionej postaci dziesięciolecia. W Australii, wielcy dostawcy jak i mali gracze oferują systemy słoneczne plus magazyn energii.

Bloomberg donosi, że Tesla już zamontowała jednostkę magazynującą w instalacji Tejon Ranch Supercharger w południowej Kalifornii oraz że ma kilka innych komercyjnych systemów w terenie.

Straubel zaznacza, że rynek sieci elektroenergetycznych może być o wiele większy niż rynek prosumencki i powiedział, że firma rozmawiała „praktycznie ze wszystkimi” z dużych graczy.

W Kaliforni i Teksasie są już programy zachęcające do instalowania magazynów energii, które mają za zadanie również stabilizację sieci oraz pozwalają na korzystanie z kilku różnych źródeł odnawialnych, np. z wiatru i słońca jednocześnie.

Zauważono także, że jest to tańsza alternatywa dla rozbudowy czy wymiany słupów oraz kabli w sieci elektroenergetycznej. W Australii, operator energetyczny Ergon Energy zamierza zainstalować sto 100kWh systemów bateryjnych, ponieważ jest to tańsze od modernizacji tradycyjnej sieci. Jednostki magazynujące będą zamontowane bez dopłat. Inni operatorzy również testują różne rozwiązania bateryjne w swoich sieciach.

Straubel powiedział rok temu, że 400 kWh system bateryjny w Tejon Ranch Supercharger „jest idealnym zastosowaniem dla magazynowania energii elektrycznej”.

Systemy stacjonarne są łatwiejsze do zaprojektowania pod względem wibracji, temperatury i ładunku gdy porównamy je z motoryzacyjnymi rozwiązaniami. „Rynek magazynów energii będzie rósł szybciej niż ludziom się wydaje, mimo to, korzyści z zasilania dodatkowego są trudne do oszacowania”.

Tagi: tesla magazynowanie energii rozwój fotowoltaiki

dodaj komentarz

Komentarze

comments powered by Disqus
A- A A+